kedd, július 28, 2009

Pisztráng kenyérgomba mártással


Szombaton, börzsönyi túránkon 10-12 kenyérgombát, s pár szem rókagombát leltünk. Ha csak kenyérgomba van, hát járjunk utána végre a szakkönyvekben említett aromás jó íznek, addig, míg a szokatlan, erős halszaga nem szegi kedvünket. Szerencsénkre, a vonaton papírzacskónkból kiáramló szardínia szagot - nyitott ablakok mellett - senki nem nehezményezte. :-)
Van már gombunk, vegyünk hozzá kabátot, akarom mondani a kenyérgombához halat! Szombaton este 7-kor nem fagyasztott halat kapni nagyobb művészet volt, mint szárazságban gombát találni. Kénytelenek voltunk beérni „mozijegy - árnyi” két kicsi pisztránggal.
A vasárnapi ebédünk ismét négykezes előadásban készült: a pisztrángokat Szysssz vette pártfogásába, én maradtam a gombaszósz felelőse.
A tisztított halat sütés előtt 1 órával, kívül belül besózta, enyhén megcitromozta, haloványan megszórta fehér borssal, a hasüregükbe friss citromfű ágacskákat tett.
A pár szem gomba nem tűnt kiadós mennyiségnek, s féltem is, hogy az íze is tömény lesz, így egy zsenge cukkinit is felkarikáztam mellé. A gombát és a cukkinit vajon, kevés sóval, 1 szál újhagymát egészben mellé téve a cukkini puhulásáig pároltam. A kenyérgomba a galamb- és tejelőgombák sajátságossága révén ropogós állagú marad, formáját szépen megtartja. A dinsztelés befejeztével néhány szép gombaszeletet félretettem a tálalás díszítéséhez, a hagymát kidobtam, a maradékot tejszínnel felöntve össze turmixoltam. Színe akár a hántolatlan mandulából készített mandulamártásé, s nem vicc, az íze is! (Miért keres az ember új ízek megkóstolásakor mindig a már meglévő ismereteiből hasonlóságot ?)
A cukkini jellegtelen ízű, ezért bátran alkalmazom gombákhoz, sűrítő anyagnak, habarás helyett jó és még tán egészséges is.
Amikor elkészült a mártás és a hercegnő burgonya is javában sült, következett a halsütés.
A halakat Szysssz lisztben meghempergette, s kevés zsiradékon vas-serpenyőben mindkét oldalát piros - barnára sütötte. A szűkös serpenyőben szép ívet kaptak a halacskák.
Tálalás, s néhány sietős fotó, s már ugrottunk is neki az ebéd elpusztításának, mert nem minden nap eszik az ember ilyen finomságot: pisztrángot, kenyérgomba mártással. :-)
A halhús omlóssága és a gombák roppanósága szép kontrasztot adott, ízeik kedvünk szerinti harmóniában egyesültek. Ajánljuk minden gomba gurmandnak! :-)

6 megjegyzés:

nagypapi írta...

Mindent mindennel ki kell próbálni - benne van a gasztrológus tízparancsolatában, de a kenyérgombát csak annak javasolnám, aki szereti a füstölt sprotnit.

lilapereszke írta...

:-)
Vagy legalábbis elviseli a sprotni szagát a főzés megkezdéséig. A főzés során elmúlik az intenzív halszag (akár a barnuló húsú galambgombánál is),de lehet, annyira hozzászokik az ember, hogy már nem is érzi. Erre kívül állót kell majd megkérnem, hogy tesztelje le. Íze még csak nyomokban sem emlékeztetett engem hajdani szagára, pedig a szagoknak sokszor fontosabb szerepük van az étel fogyasztásakor, mint az ízüknek.

nagypapi írta...

Maple "főztjét" kóstoltam, ő fagyasztott kenyérgombából készített rövid lével pörköltet, majd kihűtve ledarálta, schnittlinggel, vajjal, krémsajttal, borssal kencét szerkesztett belőle. Határozottan érződött a füstöts halíz.
Mi szeretjük.
Maplét is :))

lilapereszke írta...

Én meg a robusztus kencédet kóstoltam és azt is szeressük':-)) Emlékeim szerint azon sem éreztem határozott hal ízt. Biztos számít a mennyiség is. A mi gombáink a szárazságban kierőlködött kicsi gombák voltak, nem a megszokott méretűek. Dénes azt is feltételezi, hogy a két halvány halíz egymást kioltotta, mivel a citromos pisztráng sem volt ordibálóan markáns halízű. További próbákat megér ez a különleges gomba.

Névtelen írta...

:)
Kenyérgomba - nyamnyam.

más: Agyalok vmi "évfordulós -sosemvolt" kajáról az 5.NGT-re.
Persze tömegkaja legyen, és gyorsan,könnyen, stb...
maple

lilapereszke írta...

Nagy mutatvány lesz a könnyen, gyorsan, nagy mennyiségben készülő ünnepi tömegkaja :-)))
Örülök neki,hogy már agyalsz rajta, szeretjük a meglepetéseket, új ötleteket, hálás kóstolók leszünk!