kedd, november 11, 2008

Lilatönkű pereszke zöldséges-sonkás túróágyon


Mielőtt megunnátok „nyomulásomat”, az idei gombaszezon zárása előtt még beírom régen dédelgetett szép gömbölyded kalapú ltp-k ihlette „sóstorta” elképzelésemet és annak megvalósulását:



A gombakalapokat sós vízzel leforráztam, lecsöpögtettem.
25 dkg túrót jól kikevertem 2 tojással, 5 dkg reszelt sajttal. Hozzáadtam 1 cs. petrezselymet és 1 szál zeller leveleit apróra vágva, majd lisztbe forgatott (így nem süllyednek el), apróra vágott, félig párolt vegyes zöldséget. (s.répa, gyökér, zeller, karalábé, zöldborsó színes paprikacsíkok)
1 nagy fej hagymán átpirítottam 10 dkg apró kockára vágott szeletelt sonkát - borsoztam.
Csatos tortaformát (alacsonyfalú üvegforma híján) vajjal kikentem és csak az oldalát!! prézlivel szórtam meg. A gombafejeket lemezekkel felfelé szorosan leraktam a forma aljára, halványan borsot őröltem rá. Erre rásimítottam az 1 tojással és 5 dkg reszelt sajttal összekevert hagymás sonkát. Befedtem a zöldséges túrókrém felével, „berácsoztam” vékony sonkacsíkokkal, miután rákentem a maradék túrókrémet. Végül beborítottam vékonyra nyújtott leveles tésztával úgy, hogy a tésztaszélek lelógjanak és addig sütöttem, míg a túrókrém meg nem sült, illetve a tészta meg nem pirosodott.
A tortát talpára állítottam, a csatos oldalát levettem. A tészta, mint virágszirmok vették körül a sonkás-zöldséges túrótortát, melynek tetején ott díszelegtek a szépszínű, sült gombafejek.

9 megjegyzés:

lilapereszke írta...

A nyomulást azt nem, csak egy kicsit a lilatönkű pereszkét untuk meg :-))) A legfőbb kritikus és gombapusztító (lányom) azt mondta, hogy jó-jó ez a közös-gomba-konyha, de mikor eszünk már végre káposztás cvekedlit, vagy bablevest?
A túró, zöldség, isteni finom volt a tortában, de lilatönkű pereszkéből már háromszor egymás után enni sok, aromája túltelít.
Bezzeg a rókagomba, az jöhetne akár négyszer is egymás után.:-))

Zsuzsa írta...

De jó kis vidám kompozíció! :)

LP, szysssz igencsak kreatív az LTP feldolgozásban, meg kell hagyni. Én pl. tavaly kétszer ettem, és most egyáltalán nem sajnálom, hogy nem jutottunk ki lelőhelyre idén. :)De már szinte kezdek kedvet kapni. :)

nagypapi írta...

Nagyon guszta!
Hogy (volt) a legjobb: frissiben, langyosan, v. hidegen?
Nem csak a színhatás miatt, de egy halom zöldsalátát el tudok képzelni mellé.

Névtelen írta...

Ez a felkelő nap gombatortája.
Azért annyira sok ltp nincs benne, hogy egy nap háromnál többször ne lehetne megenni. Mit csináltok ti a szürke tölcsérgombával, ha már a ltp aromája is erős.?!

Szilvásy Dénes írta...

Mániám régóta a sós sütemények, a tészta-hús-zöldség (ideértve a gombákat is) kapcsolata.Most, hogy mélyebbre süllyedtem (jóvanna! belemerültem))) a gombák világába, új távlatok nyíltak meg előttem. (No meg az agyam is meglódul néha)
Mindenféle gombát érdemes megkóstolni évente 1-2x. Az Ltp erőteljes ízei miatt önmagában nem igazán jó, de feloldva más ízekben határozottan kellemes élményt nyújt.
Ez a mostani torta, minhogy a gomba szinte csak jelképesen van jelen, kedvemre való ízekkel ajándékozott meg. (LP szerint túlteng a sonka)
Friss- melegen a legjobb, de itt is be kell tartani az aranyszabályt: minden ételt legalább 10-15 percig pihentetni kell tálalás előtt. /nagyanyám/ Itt a jobb szeletelhetőség okán is (dermedjen meg kissé a közepe)
Hidegen is jó, de érdemes mikróban kissé átmelegíteni.
Én is gondoltam ződsalátára, de inkább "hangulatjavító intézkedést foganasítottam" :-))) Persze a mézzel megkent és grilben kissé pirított birs (napocska) finom kiegészítője lett.

Szilvásy Dénes írta...

Értsd: foganatosítottam! :-))

nagypapi írta...

Esküszöm, sült krumplinak néztem...:))
Persze, ha birs, akkor rendben van a dolog.

riffentyu írta...

Minden rendben van ezzel. De miért kellett elzetesen leforrázni szegényt??

Szilvásy Dénes írta...

Szia Riff!
A forrázással csupán a sütés közben bekövetkező térfogatcsökkenést előztem meg. Így lerakva, a sütés végén is a torta teljes felületét befedte a gomba.