csütörtök, február 05, 2009

Egy kis krokettálás...

Felejtsd el, hogy fehérborssal és picit édeskés kremsi mustárral pácolt, kakaóvajjal sütött szaftos-puha csirkemell szeleteket látsz a képen. Azt is hagyd figyelmen kívül, hogy mellé galóca-laska ragut adtam, amiben kevés kakukkfű és zöldpetrezselyem, kicsivel több fehérbor, és csontkivonat is helyet foglalt.
Egyre összpontosíts, a krokettra!
Receptje kb. húsz éves lehet, tippelj, ki találta ki. Helyes a válasz, persze hogy Kalla.
Eddig titokban volt, illetve csak azon kevesek ismerhették, akiknek a könyvespolcán ott sorol a Forum Gastronomique.* (Szilveszter óta az enyémen is ott van).
Elég viszontagságos úton jutottam hozzá, valahogy így:
– Kálmán, hogy-hogy nekem nincs meg ez a könyv? Egyáltalán, kapható volt boltban?
– Hát, nem nagyon… rakd el, nekem van valahol még egy.

Maga a recept egyszerű és világos, akár a római jog: 50 dkg burgonyához 2 tojás sárgája, 2 dkg burgonyapehely, só, reszelt szerecsendió. A még forró áttört krumplihoz adjuk a többi hozzávalót, egyneművé dolgozzuk, majd 3-4 percenként átkeverjük, amíg teljesen ki nem hűl.
Nagyon jól alakítható, nem ragad sem kézhez, sem kanálhoz, és megtartja a formáját.
Forró olajban sütjük, vagy sütőlemezre téve, és olajjal átkenve, 220 oC sütőben légkeveréssel.
(Kalla néha sündisznót formáz belőle, mandulahasábokkal tűzdelve)
* 1991-ben, a Fórum Hotel megnyitása tízéves jubileumára kis példányszámban kiadott Kalla receptválogatás. (szöveg: Lajos Mari, fotó: Hemző Károly)
Sem a Gundel Új Magyar Szakácskönyv, sem az Ízekre szedem az életem, nem tartalmazza egyiket sem.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ez nagyon szimpatikus! Bevallom még sosem próbálkoztam krokettel - csak krokettáltam vele ;-)- anyukám a családban ennek az ágnak a képviselője. neki hol így sikerül, hol úgy, általában azért ehető :-)
És a masszát nem is forgattad semmibe? Tojás, zsemlemorzsa?

Niki

nagypapi írta...

Ez (is) a lényege, a nulla panírozás!
Az eddigi krokett receptemet (by Liscsinszky Béla) is azért szerettem, mert összerakás után már lehet is sütni.

Névtelen írta...

Zseniális. Ki fogom próbálni!
Niki

lilapereszke írta...

Galóca&laska, furcsa pár. Még sohasem kóstoltam őket együtt. Állagra, ízre különböznek, mit szóltak egymáshoz, egy éjszakás kaland :-))?
Ez idáig a csirkemellet csak panírban sütve sikerült zaftossá tennem, de úgy látom, van más módszer is, nagyon tetszik, megpróbálom leutánozni.

nagypapi írta...

Véletlenül kerültek egy zacskóba (aznap nyilván ezeket találtuk), érdekes együtt a két textura. Ízben a p. galóca dominál. Betartottam a 20 percet...:)